غرض مبارزه با فساد ‚ به اراده قوی ‚ و همکاری صادقانه ‚ جامعه جهانی نیاز است
فخرزاد فخرزاد

زمانه کج روشانرا به برکشد بیدل

                                      هرانکه راست بود خار چشم افلاک است

 

بتاریخ 1389/1/14 خورشیدی اقای لودین رئیس اداره نظارت برتطبیق استراتیِژی مبارزه با فساد اداری اظهار داشت .

دوسیه یک عده افرادیکه متهم به بیش از صد ملیون دالر میباشد به لوی سارنوالی کشور ارسال شده است .

معاون لوی سارنوالی میگوید بیش از دو صدوبیست فروند از افراد بشمول وزرا معین ها ‚ زورمندان شامل آن میباشند در لوی سارنوالی وجود دارد .

آقای لودین افزود یک لست از ترافیک در دست ماست که صلاحیت ترافیک در دست چهار تن قرار داشته پدر رئیس ‚ پسر مدیر ‚ برادر مامور وغیره بود که غرض پوشانیدن حقایق یکی بر دیگری پاس میدهند و این موضوع را با حامد کرزی نیز طرح نموده ام .

معاون لوی سارنوالی میگوید معین یکی از وزارت خانه ها به نسبت اختلاس به پنج سال یک ماه به حبس محکوم شده هنوزهم به وظیفه حاضر بوده بدون یک غند کسی آنرا گرفتار کرده نمیتواند اگر با یک غند به گرفتاری آن برویم ممکن است ده هاتن کشته شوند .

از جانب دیگر باوجود اظهارات متواتر نماینده لوی سارنوالی از گرفتاری آقای قاسمی وزیر اسبق وزارت ترانسپورت نفر مذکور بعد از گرفتاری دوباره رها شد وگرفتاری دلاوری رئیس آیسا یا اداره سرمایه گذاری را که توسطه رسانه ها به نشر رسیده بود لوی سارنوالی آنرا یک شایعات خوانده میافزایند که آقای دلاوری به نسبت متهم بودن آن در دوسیه آقای قاسمی به لوی سارنوالی خواسته شده بود دو روز بعد از گفته های معاون لوی سارنوالی معین وزارت مربوطه بواسطه یکی از ادارات محاکم برائت گرفت.

خواستم دیدگاه متفاوت را که آگاهان امور و مردم ما در رابطه موضوعات فوق ذکر و سایر رویدادهای مهم هفته های ماه حمل سال جاری ارایه نموده اند طور فشرده خواننده گان گرامی را در جریان قرار دهم .

از طریق پروگرام امواج آزادی بتاریخ 1390/1/11 آقای هوتکی یکی تز روسای اداره مبارزه با محیطه زیست اظهار داشت .

از شروع دولت موقت تاالحال اصول در افغانستان مراعات نشده ازهمین لحاظ است که حالا دولت افغانستان درسطح جهان در ردیف دوم آلوده به فساد محسوب میشود فساد از پائین به بالا نرفته در سطح بالا قرار دارد در حالیکه ما اداره بنام کنترول و تفتیش در شورای وزیران داریم هیچ کاری نتوانسته انجام دهد میافزاید هنوزهم هیچ کسی نمیتواند زورمندان ‚ جنرال ها ‚ قومندان ها را در محاکم حاضر نماید صرف سربازان و افراد بی واسطه محاکمه میشوند افزود در شهر جلال آباد دو هزار و هشت صد جریب زمین از یک قوم بواسطه یک تن زورمند غضب و بالای آنها شهرک ساخته باوجودیکه حکم ریاست جمهوری فیصله ستره محکمه بخاطر حل عادلانه آن صادر شده ولی عملی نشده قاضی و سایر مسولین از عملی شدن آن سر باز زده اند

قوانین در افغانستان تطبیق نمیشود بجای آن کمیسیون ها ایجاد میشود و کمیسیونهای متذکره با اخذ امتیازات از موضوع صرف نظر مینمایند از جانب دیگر قدرت بدست چندتن بوده آنها خود را وارث همه کارها دانسته هرکاریکه خواست شان باشد آنرا انجام میدهند تازمانیکه ازین حالت کشور نجات نیابد ما نمیتوانیم فساد را از جامعه نابود سازیم .

آقای نظر خبرنگار رادیو صدای آزادی گفت فعالیت شرکت هوانوردی پامیر بواسطه وزیر ترانسپورت به تعلیق انداخته شد معاون اول ریاست جمهوری امر فعالیت دوباره آن را داد .

آقای لودین در یک مصاحبه جداگانه یاداور شد چهل دو ملیون دالر امریکایی که دولت امریکا به شفاخانه چهارصدو بستر داده بود گم شد درین باره مسولین خاموشی اختیار کرده اند .

آقای خلیلی معاون دوم ریاست جمهوری در صحبت خویش اظهار داشت مافیا در همه بخش های دولتی تاثیر گذار بوده ازین لحاظ موفق به جلوگیری از اخاذی های غیر مشروع نشدیم افزود به قیمت بیست ملیون دالر در چهار ولایات شرقی ازین ناحیه تلف شده است .

هوتکی میگوید افراد و اشخاص که یک کار خراب را انجام دادند به پست دیگری مقرر میشوند قابل یاداوری میدانیم اکثریت افراد از تنظیم که بواسطه آنها معرفی و مقرر شده اند اطاعت نموده بعدا بخواست دولت .

کسانیکه باساس انجام کارهای نامناسب گرفتار میشوند توسط یک تیلفون رها میشوند .

آگاهان امور میگویند که قاسمی در زمانیکه به حیث وزیر وزارت ترانسپورت وظیفه انجام میداد برای چهار تن مشاورین خارجی روزانه فی نفر دو هزار دالر معاش می پرداخت که یک مثال از اتهامات دوسیه وی همین کار میباشد .

یک تن شهروند از نماینده لوی سارنوالی پرسید چرا چکری وزیر اسبق حج و اوقاف بواسطه پولیس انترپول جلب نمیشود؟ نماینده لوی سارنوالی میگوید که ما این کار را کرده ایم انتظار به عملی شدن آن هستیم .

آقای نظر میگوید استادان پوهنتون ننگرهار به ما پیام ارسال کرده که والی ننگرهار یک دختر را که نمرات آن پائین بوده جبرا بالای آنها در امتحان کانکور کامیاب نموده در حالیکه هزاران تن نمرات بالاتر از سه صد را دارند بی نتیجه اعلان شده اند .

وزیر زراعت از غضب سه ملیون هکتار زمین در سراسر کشور بواسطه زورمندان حرف زده قابل تذکر میدانیم ده ها هزار جریب زمین در ساحه شهر کابل بواسطه کسانیکه خود را فرشته نجات مردم میخوانند حالا در خانه ملت لم داده به قیمت گزاف بالای شهروندان بفروش رسیده است .

هوتکی میگوید در بسیاری از ولایات والی ها خود را بالاتر از قانون دانسته هرکاریکه را دل شان بخواهد آنرا انجام میدهند .

نظر خبرنگار رادیو آزادی میگوید .

خبرهای در رسانه های غربی به نشر رسیده زمانیکه نماینده گان کشورهای دونر به افغانستان می آیند برادر زاده ها ‚ خواهرزاده و نزدیکان با اعتماد مقامات ذیصلاح به میدان هوایی رفته از آنها پذیرایی نموده آنها را به هوتل های مجلل دعوت و قرارداد ها را با آنها عقد نموده بعدا گزارش ارایه مینمایند که در فلان ولایت قریه یا ولسوالی بمصرف رسیده .

افزود همه میدانند که این قرادادها باساس یک معامله بر پنج شرکت خاص داده میشود در هرماه به کسانیکه واسطه آنها شده اند پول پرداخته میشود .

خبری از رسانه ها به نشر رسیده که سفارت کانادا را سفیر افغانی بنام خود قباله نموده و هیچ اقدامی توسط مسولین تاهنوز صورت نگرفت مردم میگویند که در نصب افراد روابط بر ضوابط نقش اساسی دارد .

عده افراد غیرماهر آلوده زیرنامهای مختلف در مقامات کلیدی نصب شده معاشات گزاف داری اخذ مینمایند در حالیکه هزاران تن افراد مسلکی ‚ متجرب ‚ تحصیلکرده ‚ صادق ‚ به وطن به بهانه های مختلف کنار زده شده شب و روز را در انتظار پیدا کردن یک لقمه نان سپری مینمایند رسانه ها از افزایش بی اعتمادی بین دولت حامد کرزی و جامعه بین المللی خبر میدهند علاج آنرا از وضع موجود مبارزه با فساد و تطبیق عدالت اجتماعی خوانده اند .

زمانیکه نماینده لوی سارنوالی از گرفتاری عاملین فساد اداره خود را ناتوان خواند آقای لودین میگوید گر چنین باشد باید گفت که این جا جنگل است .

مردم میگویند علت افزایش فساد گسترده در همه عرصه ها نصب و حمایت افراد غیر ماهر آلوده در نقاط کلیدی بواسطه یک عده کشورهای منطقه و جهان بوده و میباشند .

ولسی جرگه از استیضاح لوی سارنوال خبر داده سخنگوی لوی سارنوالی اتخاذ تصمیم متذکره را خلاف قانون اساسی و خارج از صلاحیت پارلمان خوانده .

اگاهان امور تشدید شدن خصومت های قدرت طلبی را بین ارگانهای فوق الذکر که دامن زده میشود به منافع مردم و کشور ندانسته میافزایند اگر اداره لوی سارنوالی واقعا خواهان تطبیق یکسان قانون بالای مردم باشد چرا اقایان هریک قاسمی و دلاوری را که متهم به فساد میباشند رها نموده؟ .

در مورد تصمیم ولسی جرگه در رابطه به استیضاح لوی سارنوال میگویند آنهائیکه با جاری ساختن سیل های خون و غارت ملیاردها دالر ثروت های مادی و معنوی کشور توانستن قصرها ‚بلند منزلها و شهرک ها را در داخل و خارج کشور اعمار نمایند به زور زر داخل خانه ملت شده اند نمیتوانند خود را نماینده حقیقی اکثریت مردم جا زنند .

کمیسیون حقوق بشر از افزایش خشونت ها علیه زنان خبر داده میافزاید از آغاز سال 2011 میلادی هشت صدو شصت واقعات علیه زنان در سراسر کشور صورت گرفته است .

یک زن باردار در ولایت پروان بواسطه شوهرش کشته شده درولایت ارزگان انگشتان یک زن بواسطه شوهرش قطع میخواست چشمان وی را کور کند .

نماینده حقوق بشر از در بخش از سخنانش میگوید که تطبیق عدالت انتقالی به سه مرحله از آغاز سال 1357 تا ختم دوره طالبان تقسیم نموده اند .

مردم میگویند آیا کشتاریکه محمد گل خان مومند به فرمان جنرال نادرشاه در سراسر کشور انجام داد که کمتر از جنایات چنگیز نمیباشد ‚ هاشم جلاد ملت افغانستان را در خون غرق ساخت برخوردیکه با خانواده مرحوم غلام نبی خان چرخی و سایر مبارزین راه آزادی در آن زمان صورت گرفته و به امر جنرال نادرشاه صدها هزار خانه های مردم کوهدامن اتش زده شد همچنان بعد از ختم دوره طالبان ده ها هزار جنایت مانند بمباردهای هوایی بالای مردمان ملکی تجاوزات جنسی بالای زنان ‚کودکان ‚ غارت ثروتهای مادی و معنوی کشور ‚مبدل ساختن افغانستان به پایگاه مافیای بین المللی ‚ مواد مخدر ‚ میدان نبرد کشورهای متخاصم ‚ آزمایش انواع ایدولوژی و سلاحهای پیشرفته ‚ تهیه کننده مواد خام و بازار تولیدات بی کیفیت کشورهای منطقه و جهان جرم جنایت پنداشته نمیشود؟ .

آیا مردمانیکه در دو اوقات جداگانه فوق ذکر قربانی هوسهای متجاوزین و گماشته گان شان شدند ارزش آنرا ندارند ؟ .

که از حق شان دفاع صورت گیرد که نمانینده گان ارگان حقوق بشر صرف عدالت انتقالی را از سال 1357 تا ختم دوره طالبان تطبیق مینمایند .

در حالیکه دریک نظر سنجی بی سرو صدا بعد از سال 1381 توسطه اعضای حقوق بشر در رابطه به جنایت جنگی راه اندازی شده بود هشتاد فیصد مردم ماعامل تمام جنایات دو دهه گذشته یعنی از سال 1357 تا ختم دوره طالبان نظامیان پاکستانی از جمله اداره ای اس ای را خوانده با تاسف که مسولین و نهادها درین رابطه سکوت اختیار کرده اند .

مقامات ولایت غزنی هوشدار داده اند اگر توجه به مواظبت برجهای قدیمی ولایت مذکور نشود بر جهای متذکره یکی پی دیگر از بین خواهند رفت .

مسولین به رسانه گفته اند سالانه پنجاه هزار تن به مرض تبرکلوز مبتلا میشوند که یازده هزار تن از آنها از بین میروند چیزیکه نهایت تشویش آور خوانده شده مقاومت بعضی از امراض در مقابل ادویه میباشد اگاهان امور علت آنرا ناامنی های دوامدار مشکلات اقتصادی ‚ ازدواجهای قبل از وقت ‚ تولدات پی در پی ‚ سو تغذی‚ تشدید شدن خشونت های خوانوادگی ‚ آلودگی محیط زیست ‚ فقر ‚ بی سوادی عدم دسترسی به تداوی خوانده اند .

جای تاسف است که طبابت با بوجود آمدن کلنیک های خصوصی به تجارت مبدل شده شهروندان باوجود پرداخت پولهای گزاف غرض تداوی نتایج مطلوبی از آن بدست نیاورده بلکه به امراض های دیگر نیز از ناحیه استفاده دواهای بی کیفیت وغیره مبتلا شده اند .

تورید اجناس مواد غدایی ‚ سوخت بی کیفیت سبب امراض های گوناگون در کشور گردیده است.

سرپرست وزارت صحت  عامه از زیر پوشش قرار دادن شصت فیصد نقاط کشور در رابطه به دسترسی امور بهداشتی حرف زده اما باشندگان پامیر بدخشان میگویند که بخاطر تداوی ما مجبور هستیم بیست و دو روز منزل نمایم تا به ولایت بدخشان برسیم در غیر از آن در نقاط که ما زندگی میکنیم از دوا و داکتر خبری نیست .

حامد کرزی در جریان افتتاح سال تعلیمی 1390 خورشیدی گفت ایجاد مکاتب خصوصی یک دام برای پیدا کردن پول در کشورما مبدل شده از جانب دیگر قریب به پنج ملیون اولاد کشور بواسطه مخالفین مسلح از مزایای تحصیل محروم شده اند بیش از پنجاه فیصد شاگردان از داشتن تعمیر ‚ معلمین مسلکی وغیره محروم میباشند  قریب به ده ملیون بی سواد هنوزهم در کشور موجود میباشد بیش از چهل فیصد مردم در زیر خط فقر زیست مینمایند .

مسولین از اسفالت شش هزار کیلومتر سرک طی سالهای گذشته حرف زده درحالیکه عده زیاد آنها به نسبت بی کیفیت بودن آن از بین رفته است .

دررابطه به سپردن مسولیت امنیتی از قوت های خارجی به داخلی اگاهان امور میگویند تازمانیکه یک اردو وفادار به مردم مسلکی متجرب تحصیل کرده مجهز با ماشین آلات پیشرفته زمینی هوایی بوجود نیاید ده ها هزار لانه های تروریزم در آنطرف خط دیورند مسدود کشورهای منطقه و جهان از حمایت شورشیان مسلح صادقانه دست بردار نشوند بخاطر احیا و بازسازی واقعی در همه عرصه ها کار دلسوزانه صورت نگیرد نمیتوان به تامین صلح وثبات واقعی در کشور امیداور بود زلمی زابلی میگوید 265 تن افسران که جدیدا از حربی پوهنتون فارغ شده در وزارت دفاع جذب نشده زمانیکه غرض حل موضوع وزیر دفاع را به پارلمان خواستیم نیامد معاون آن گفت که این کار به امر شفاهی وزیر دفاع صورت گرفته است.

لیلام نمودن نهادهای دولتی مختلط زیرنام خصوصی جریان دارد از دارائی های عامه مانند زمین های دولتی ‚ جنگلات ‚ معادن ‚ آثار باستانی وغیره مواظبت صورت نگرفته مردم میگویند تازمانیکه یک اداره سالم کارائی متکی به قانون ایجاد از مداخله کشورهای خارجی جلوگیری بعمل نیاید نمیتوان در مبارزه با فساد گسترده امیداور بود .

باساس اظهارات مسولین امور و نهادها در سال 2010 میلادی یک صدو بیست هزار هکتار زمین در افغانستان مواد مخدر کشت شده مردم و اگاهان میگویند آیا میتوان این کشت وسیع را از دیدگاه مسولین و جامعه جهانی دور دانست جواب آن به هیچ وجه نه میباشد .

باید افزود مافیایی بین المللی باهمکاری مافیایی افغانی که در رده های بالایی دولت قرار گرفته توانسته اند که این پودر مرگ را در کشور کشت تولید در کشورهای منطقه و جهان قاچاق نمایند .

مسولین محکمه اختصاصی بررسی انتخابات میگویند در پانزده ولایت که بررسی صورت گرفته نشان میدهد که جعل کاری زیاد در انتخابات پارلمانی صورت گرفته .

در حالیکه سوختاندن قرانکریم را مردم ما یک اهانت بزرگ به جهان اسلام بواسط یک کشش امریکائی صورت گرفته است دانسته آنرا محکوم مینمایند .

در مقابل حمله بالای دفتر سازمان ملل متحد در شهر مزار شریف کشته شدن کارمندان آنرا و آتش زدن دوکانها ‚ موترها وسایر دارائی های عامه و مردم را که بواسطه یک عده افراد با استفاده از احساسات پاک مردم با دیانت ما در ولایات بلخ و قندهار صورت گرفت جز پلانهای خصمانه دشمنان مردم افغانستان و حامیان خارجی آنها دانسته آنرا نیز محکوم مینمایند .

خلاصه اینکه مردم و اگاهان امور علت دشواریهای فوق ذکر را عدم اراده واقعی مسولین امور و نبود حمایت صادقانه جامعه جهانی در مبارزه با فساد گسترده در کشور دانسته .

میافزایند وقت آن رسیده که افراد استفاده جو بی کفایت ‚ ابن الوقت که بر فرق ده هاملیون مردم زیر بهانه های مختلف میخ کوب شده اند و طور طفیلی به زندگی خویش ادامه میدهند .

قاطعانه بالای شان تصامیم عادلانه و عاقلانه اتخاد گردد در غیر از آن با ادامه وضع موجود و موجودیت فساد سالاران درنقاز کلیدی نمیتوان مبارزه با فساد گسترده را که مانند سرطان در تمام بخش ها اعمال نفوذ نموده از بین برد.

قابل تذکر میدانیم که بدون اتحاد ووحدت تمام نیروهای ازادی دوست ترقی پسند و جلب همکاری نهادها ‚ سازمانها از جمله پارلمان های کشور های منطقه و جهان رسیدن به اهداف فوق ذکر یک تخیل بیش نبوده و نمیباشد .


April 12th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات